سماگلوتاید و کاهش خطر مشکلات قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

11 نوامبر 2016- تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماریها و مشکلات قلبی هستند، می‌توانند خطر مرگ به دلیل بیماری قلبی یا سکته را در خود تا میزان 26 درصد با مصرف داروی سماگلوتاید (semaglutide) کاهش دهند.

 سماگلوتاید از گروه داروهای آگونیست 1GLP-است که توسط شرکت نوو نوردیسک برای تقویت تولید انسولین در بدن، تولید شده است. این دارو در حال حاضر، فاز سوم تحقیقات بالینی را می‌گذارند و چنانچه موفقیت این تحقیقات به اثبات رسد، این دارو برای دریافت مجوزهای قانونی به نهادهای مربوط ارائه خواهد شد. این دارو در حال حاضر در دسترس عموم نیست.

نتایج این تحقیق که در مجله ی New England Journal of Medicineمنتشر شده، نشان می دهد مصرف این دارو برای همه‌ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بالاتری برای مشکلات قلبی عروقی هستند، ایمن می‌باشد.

این کارآزمایی با شرکت  230 سایت تحقیقاتی در 20 کشور جهان و با حضور تقریباً 3300 فرد مبتلا  به دیابت نوع 2 که تحت رژیم مراقبتی استاندارد برای این بیماری قرار داشتند، انجام گردید. به این افراد بطور تصادفی دوزهای 0.5و یک میلیگرمی سماگلوتاید یا پلاسبو برای مدت 104 هفته داده شد. 83 درصد افراد شرکت کننده به بیماری قلبی عروقی تثبیت شده یا بیماری کلیوی مزمن مبتلا بودند.

 دانشمندان نرخ مرگ و میر قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته‌ی غیر کشنده‌ی را در میان افراد شرکت کننده بررسی کردند، این نتایج تنها در 6.6درصد از گروه تحت درمان با سماگلوتاید و 8.9درصد از گروه پلاسبو مشاهده شد. در مجموع 2.9در صد از افرادی که تحت درمان با سماگلوتاید بودند، دچار حمله‌ی قلبی غیر کشنده‌ی شدند، نرخ حمله‌ی قلبی در سایر گروه‌ها بالاتر بوده و برابر با 3.9درصد بود. نرخ سکته‌ی غیر کشنده در دو گروه به ترتیب 1.6و 2.7درصد بود.

محققان نتیجه‌گیری کردند که نرخ مرگ و میر به دلیل مشکلات قلبی عروقی در هر دو گروه مشابه است، همچنین آنها در گزارش خود اعلام کردند که اگرچه نرخ بروز نفروپاتی جدید یا وخیم شدن این نفروپاتی در گروه سماگلوتاید پایین تر است اما نرخ عوارض رتینوپاتی در این گروه بالاتر از گروه پلاسبو می باشد.

درمجموع تعداد حوادث نامطلوب جدی در گروه تحت درمان با سماگلوتاید پایین‌تر بود. این یافته‌ها از فرضیه‌ی دانشمندان در مورد [1]Non-inferiorityداروی سماگلوتاید نسبت به پلاسبو برای بیماران مبتلا به دیابت که در معرض خطر بالاتری برای مشکلات قلبی عروقی بودند، حمایت می‌کند. اوایل سال جاری در مطالعه‌ی جداگانه‌ای مشخص گردید که سماگلوتاید خطر بیماریهای قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا 26 درصد کاهش می‌دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/semaglutide-lowers-risk-of-heart-problems-in-people-with-type-2-diabetes,-research-suggests-94337637.html

 



1The non-inferiority trial, which is related to the equivalence trial, aims not at showing equivalence but only at showing that the new therapy is no worse than the reference therapy